Logo

Morfin

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Hvor farligt er det at tage morfin?

Morfin udvindes af opium og er et effektivt smertestillende middel. Det giver søvnighed og dæmper åndedrættet og hostereflekserne.

Hos nogle patienter fremkalder det kvalme, opkastninger og stærkt ubehag, mens det hos andre giver en rus med stærkt velvære (eufori).

Da stoffet er stærkt vanedannende, er det under streng offentlig kontrol.

Når nogen bliver forfaldne til morfin, må de have det i større og større doser for at opnå virkning af det, og en morfinist, der har taget det i flere år, har brug for en dosis så stor, at den kan slå 8-10 begyndere ihjel.

Kan en morfinist ikke få mere morfin, kommer der abstinenssymptomer, der viser sig som kulderystelser, stærkt rindende øjne, koldsved, hjertebanken, diarré, smertefuld muskelkrampe, opkastninger, epileptiske anfald, sygelig stærk nedtrykthed og dødsangst.

Skal en morfinist afvænnes, kan det kun ske ved, at man giver stadig mindre doser over lang tid, indtil man til sidst er nede på dosis nul, men tilbagefaldsprocenten efter en afvænning ligger meget nær ved 100, og afvænningen kan kun gennemføres effektivt på et hospital, da morfinisten gør alt, hvad gøres kan, for at narre afvænneren og få morfin.

De, der bliver morfinister, er mennesker, der reagerer på en bestemt måde overfor morfin, og som stoffet giver et helt andet velvære end flertallet af dem, der får det.

.............................................................................................................

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 4,5 (10 stemmer)
Siden er blevet set 3.833 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.
499923-07-2014 09:13:40 doktorABC
Denne vigtige aftrapning skal du aftale med egen læge.
500023-07-2014 08:50:22 Kari Haase
Hej. Jeg fik en cervikal discusprolaps i starten af april måned, og endte på ren morfin for at dæmpe men frygtelige smerter i venstre arm. Da det var på sit højeste, fik jeg 6x10 mg dagligt. Nu er jeg, en måned efter operation, nede på 2x10 mg dgl. (Aftrapning efter aftale m egen læ ge) mit spørgsmål er nu: Hvordan trapper jeg de sidste piller ud: Skal jeg dele dem og tage halve? Med kun 2 tabl har jeg svedture, oplevet diarré 1x dagl og mine øjne løber meget let: må tørre dem ofte. Jeg fik ikke aftalt det sidste udtrapning, lægen sagde bare reduktion med 1tabl ugentligt. Men hvordan fra 2 til 1 og igen fra 1 til 0? Mvh Kari

Afstemning
Regeringen, er der nogen der skal udskiftes?





Foreslå nyt svar
Effektiv reklame - klik her